Knallerter

Knallertsamlingen har lidt af det hele:

  • Bedstefars cykel med hjælpemotor.
  • Bedstemors Mobylette.
  • Søsters VeloSoleX.
  • Storebrors Puch 3 gear.
  • Fine og flotte gamle stelformer.
  • Ægte, originale farver.
  • Mange specielle og lidt mærkelige motorer.

De udstillede modeller er fra starten af 50’erne til midt ca. 70’erne.

De fleste kan køre, når der kommer luft i ringene og benzin på tanken.

 

Knallerterne passes af medlemmer fra Dansk Veteranknallert Klub.

 

Samlingen præsenterer eksempelvis:

  • Cykler med hjælpemotor som BFC, Vap4, Victoria, CycleMaster, Rex og Lohmann, hvor motorerne er placeret forskellige steder på cyklen.
  • Dameknallerter i mange fine farver og varianter som VeloSoleX, Peugeot, Mobylette, Honda og Tomos. Udover at man kan køre disse knallerter med nederdel på, er de også meget lette at betjene. Åbn for benzinen, tramp i gang og drej gashåndtaget, så er man kørende.
  • Danske knallerter fra 50’erne: Skylon 55, Diesella 314
  • Svenske modeller, start og slut: Husqvarnas Novolette 3311, en cykel med påsvejset beslag til motor, samt en 2 gears Monark Crescent.

Mange sjove tekniske løsninger:

  • Motorplaceringer: På forgaffel, under krank, ved baghjulsnav og indbygget i baghjul.
  • Koblinger: centrifugal, alm. plade, kugle klo, konus, ekspanderende ring, samt rulle på gummibelagt mellemhjul.
  • Gear: 1, 2, eller 3 gear. Skifte med hånd eller fod, samt to vidt forskellige udgaver af 2 gear med automatisk skifte. 
  • Transmission til hjul: Rulle og rem, samt kæde og kardan.
  • Stelopbygninger: Rør, plade, åben/lukket og forskellige mix deraf.
  • 2-takt og 4-takt motorer, og en enkelt ”diesel” motor.

  Masser af plakater:

  • Gode billeder af knallerter.
  • Glade mennesker med knallerter.
  • Tekniske plancher.

  På værkstedsbordet fra cykelhandleren i Lobbæk, ligger der 2 gennemskårne motorer, og nogle reservedele.  

Historien kort

De første knallerter i Danmark bestod af cykler, hvorpå man monterede hjælpemotorer. I starten skulle de indregistreres som lette motorcykler, der max. måtte køre 60 km/t, og skulle have nummerplader.

Omkring midten af 1951 kom så loven om cykler med typegodkendte hjælpemotorer, der max. måtte køre 30 km/t. Ud over motoren skulle også forgaflen være typegodkendt, så længe der kun var tale om en cykel med hjælpemotor. Senere var det hele køretøjet som blev typegodkendt.

De betydeligste danske originalproducenter, som også udviklede og selv producerede deres motorer var: SCO fra Odense, BFC fra Skuderløse, Diesella fra Kolding og Derby fra Aarhus.

De andre, konfektionsfabrikanterne, benyttede sig i betydeligt omfang af motorer fra Estländer Motors i Roskilde, som i stort antal licensproducerede den tyske Radexi motor. Men også SCO, Derby og BFC leverede motorer til disse.

De vigtigste konfektionsmærker var: Skylon, Wooler, Express, ICM, Wittler, Tårnby og Everton. Sidstnævnte var dog altid med italienske motorer.

Et par meget kendte franske mærker blev samlet lokalt her i Danmark. Simonsen & Nielsen samlede VeloSoleX, og Knud Madsen samlede Mobylette.

Blandt de importerede mærker fandtes eksempelvis NSU Quickly, Puch 2 og 3 gear og Maxi’en naturligvis samt Kreidler Florett, som alle var meget populære.


 

ABG Vap4 fra 1952 på cykelstel

BFC Trollet fra 1954 på cykelstel med

godkendt forgaffel

Cyclemaster fra 1955 på cykelstel


Husqvarna Novolette 3311 fra 1952

Skylon 55 fra 1954



Plakater








Bornholms Tekniske Samling: Det oplagte sted at tage hen med sine børn og børnebørn og fortælle dem om livet i en ikke altid så fjern fortid, hvor livet hjemme og på arbejdspladsen var meget anderledes.

Her er rige muligheder for at få en god snak med børnene - og selvfølgelig genopleve dele af sin egen barndom og ungdom.